Er I årvågne nok, eller har din virksomhed også været for selvfed for længe?
[Årvågen – fedt ord – synonymer for årvågen: opmærksom, påpasselig, som har øjne i nakken, som har et øje på hver finger, vågen, oppe på mærkerne, vagtsom, agtpågivende]
Hvad skal organisationen kunne for at være på forkant?
…så virksomheden ikke bliver overhalet indenom af disruption eller bare af helt almindelige ændringer i markedet, som blot kræver organisationens årvågenhed at håndtere.
DISRUPTION
Vi læser og hører om disruption her og der og alle vegne.
Det skal vi også. Det er nødvendigt for ikke at blive overhalet indenom.
Disruption-snakken fokuserer som oftest på nye teknologier og nye forretningsmodeller.
Det skal vi også holde øje med.
Men alt imens vi taler om disruption, kan det ske,
at virksomheden alligevel bliver overhalet,
fordi den sover i timen ift ændring i helt almindelig forretningsmæssige parametre.
Lad mig komme med et eksempel:
En virksomhed med højteknologiske løsninger har været markedsleder i mange år.
Når man som virksomhed er markedsleder længe, kan man godt gå hen og blive lidt selvfed.
Det kan fx udmønte sig i, at man i virksomheden
- undervurderer konkurrenterne
- stiller store modkrav til kunderne
- holder igen med løfter og serviceforpligtelser
- opstiller firkantede krav overfor kunden i serviceaftaler
- fastholder (for) højt prisniveau, trods ændringer i markedet
- osv
Virksomheden taber måske en ordre eller to. Men det går nok. Vi er jo markedsleder.
I løbet af kort tid tabes flere ordrer i træk.
Først dér begynder den selvfede organisation at vågne op – alt for sent.
Virksomheden har været så selvfed, at den ikke har reageret på ændret prisstruktur og servicebetingelser hos konkurrenterne, der samtidig vinder ordrerne, fordi de viser større fleksibilitet og smidighed overfor kunderne.
Virksomheden taber ikke pga disruption ift teknologi eller forretningsmodel, men fordi organisationen er for rigid og usmidig i forhandlinger med kunden, og fordi den kommunikerer en urealistisk evne til at levere varen.
For at virksomheden skal have en chance for komme back on track i sin position som markedsleder, skal der arbejdes heftigt på de indre linjer med blandt andet
- at tilpasse en mere fleksibel og imødekommende organisationskultur
- en mere løsningsorienteret ledelsesform
der passer til den ny virkelighed med konkurrenter, der vinder ordrerne, fordi de tilbyder netop dét, kunderne vil have.
Set gennem Forretningsdrevet HR briller,
kan man stille spørgsmål som fx:
- Hvorfor mon virksomheden har været så sløv til at opfange kundernes ændrede krav som følge af konkurrenternes øget fleksibilitet?
- Hvad er HR’s rolle i denne historie?
- Hvornår mon HR opdager, hvordan det står til med virksomheden?
- Hvilken merværdi for virksomheden kunne have HR bidraget med, hvis HR havde stillet nogle kloge spørgsmål til fx salg og service – i stedet for bare at lade stå til….
Hvis HR altså overhovedet er klar over hvor meget, der reelt er på spil for virksomheden ift at genvinde vigtige kunder i fremtiden…
Hvad er HR’s bidrag til at genvinde virksomhedens position og markedsandele?
Det er her, at årvågenhed kommer ind.
Måske er en styrkelse af organisations årvågenhed mere vigtig, end at kunne genfortælle populære cases om disruption. I hvert tilfælde i første omgang.
- Hvordan sikrer HR, at ledelse og organisation forstærker sin årvågenhed, så virksomheden ikke bliver overhalet indenom?
- Hvordan sikrer HR, at HR selv er årvågen, ift hvad der sker inden i og navnlig uden for virksomheden?
Det er dén tænkning og dén måde at agere på i HR, jeg kalder for Forretningsdrevet HR.