Hvilken rolle har HR i din virksomhed?
To add continued value,
HR must be more than a partner;
it must be a player. Players contribute.
They are engaged and add value.
They are in the game, not just at the game.
Dave Ulrich
Er du og HR In the Game eller At the Game?
Har HR en rolle som linjedommeren, “der finder fem fejl”?
Eller er HR placeret som tilskuer til forretningen?
Har du prøvet at sidde på HR-bænken?
Tålmodigt ventende på at blive valgt på holdet i forretningen.
Eller utålmodigt, fordi du VED, du har noget at bidrage med.
Til forretningen naturligvis. Men de hører ikke efter.
Kender du følelsen af at være tilskuer “At the game”?
Hvis du kender til ovenstående – måske bare i glimt – så er du langt fra den eneste.
Selvom du er dygtig til HR faget.
Og rigtig godt gået, hvis du altid er med på holdet – “In the game”.
Ellers:
Velkommen i klubben med HR professionelle, der gerne vil have større lydhørhed OG mere gennemslagskraft i forretningen.
Tre vigtige årsager til, at HR sidder på bænken og bliver ignoreret af lederne i forretningen
Vigtige årsag #1
HR har ikke fingeren på den forretningsmæssige puls
HR har ikke føling med, hvordan det går med salget / kunderne / markedet / kvaliteten / gennemløbstid i produktionen / effektiviseringsprojekter / udviklingsprojekterne / IT systemerne etc.
HR misser momentum, når der er lavthængende frugter at plukke.
HR kommer i modvind med (nye) tiltag pga skæv timing.
HR’s årshjul siger det er tid til successionsplanlægning – selv om udviklingen af nye produkter er i en kritisk fase eller forretningen er i færd med at få de sidste ordre ind i årets sidste kvartal.
Vigtige årsag #2
HR glemmer at argumentere for, hvilken effekt HR indsatsen har for forretningen
Det bliver “HR for HR’s skyld” i stedet for HR for forretningens skyld. Glemmer, at HR indsatser altid er midler til at nå forretningsmæssige mål.
Fx: Lederudvikling eller teamudvikling er ikke et mål i sig selv, men aktiviteter der er midler, som skal føre til nye resultater i forretningen.
Vigtige årsag #3
HR taler – og skriver – et HR sprog, som ikke fænger forretningen
Kompetencer, processer, talent, succession – er vigtige HR processer, men det væsentlige er at fokusere på hvorfor og hvad, der skal komme ud af det.
HR skal tale forretningens sprog og relatere HR til forretningens nøgletal.
Fx: Hvorfor er internal damage så høj?– den gode gamle Lene Groth historie om at finde ind til people factor for vigtige nøgletal i forretningen.
Hvad gør du for at være med på holdet som HR Player?
[Se også Den Succesfulde HR Business Partner]