Tre spørgsmål, du altid skal huske, og som på én gang er drivkraft og pejlemærke for Forretningsdrevet HR i praksis
Forretningsdrevet HR – helt grundlæggende
Forretningsorienteret HR eller Forretningsdrevet HR?
Hvad er forskellen?
Siden 1990’erne har vi lært fra professor Dave Ulrich andre HR-tænkere, at HR skal være forretningsorienteret for vise sit værd.
At være forretningsorienteret, virker for mig som en passiv måde at forholde sig.
Jeg kan sagtens se på noget – uden at rykke på det.
Jeg kan være orienteret mod forretningen, men stadig forholde mig passiv.
Forretningsdrevet HR signalerer derimod fremdrift og handlekraft
En Forretningsdrevet HR afdeling tager fra, proaktivt – i stedet for reaktivt og passivt at lade stå til.
Det er en HR afdeling, der vil skabe resultater og bibringe værdi til virksomhedens forretning – i stedet for at fokusere på en omfangsrig HR portefølje af programmer og processer, som ikke tydeligt viser sammenhæng med behov og effekt for resultater i forretningen.
Næste kloge skridt efter Forretningsdrevet HR kunne være Forretningsdrivende HR.
Men vi må nok lige først få styr på Forretningsdrevet HR – helt grundlæggende.
Forretningsdrevet HR folder det klassiske spørgsmål ud
Hvad holder lederen vågen om natten?
Du skal derfor som HR professional altid huske at have følgende tre nøglespørgsmål med dig, når du er i dialog og samspil med ledere i forretningen.
Forretningsdrevet HR nøglespørgsmål #1
- Hvad er vigtigt for lederen og for hans del af forretningen?
Og hvad er vigtigt ift den overordnede retning for virksomheden?
Forretningsdrevet HR nøglespørgsmål #2
- Hvordan kan du hjælpe lederen til at lykkes med sin del af virksomhedens forretning?
Forretningsdrevet HR nøglespørgsmål #3
- Hvad skal du vide om lederens del af forretningen?
Hvad er vigtigt for dig at følge med i for at kunne bidrage bedst muligt?
Dette er vigtigt at få afklaret, så du ikke føler, du er nød til at følge med i ALT, hvad der foregår i forretningsområdet.
Vil du vide mere om, hvad Forretningsdrevet HR går ud på?