Forretningsdrevet HR på kort formel
- Få styr på basis HR-leverancer
- Bliv skarp til at koble HR og forretning
- Optimer samarbejdet mellem HR og virksomhedens ledere
- Brug HR’s kapacitet og kompetencer klogt
Hvis som du HR-professionel følger overstående fire principper, bliver du med tiden en Forretningsdrevet HR Pro.
Forretningsdrevet HR? eller forretningsorienteret HR?
Comme ci comme ça. Et spørgsmål om ord eller er der en dybere mening bag?
Hvis du spørger mig, så ja!
Der er forskel på forretningsorienteret HR og på Forretningsdrevet HR
Så hvad er Forretningsdrevet HR?
Det store fælles formål med alle HR aktiviteter er, at gøre organisationen i stand til at levere på virksomhedens mål og planer.
Det gælder alt fra løn, rekruttering til kompetenceudvikling og lederudvikling – og resten af den samlede HR portefølje.
Det er det, der handler om at få styr på de basis HR-leverancer, der passer til netop din virksomhed.
Forretningsdrevet HR er en tilgang til HR arbejdet, hvor du tager afsæt
- i virksomhedens behov og aktuelle situation,
- i dit samspil med organisationen
- i din måde at levere HR løsningen på
Med Forretningsdrevet HR sikrer du endvidere, at HR løsningen har den ønskede effekt med positiv påvirkning af resultaterne for virksomhed eller forretningsenhed.
Det er det, der handler om, at du skal blive skarp til at koble HR og forretning.
Det lyder jo ikke så svært – og er det egentlig hellere ikke, når man altså bare lige har fanget de Forretningsdrevet HR greb.
Perfekt Partnerskab er også Forretningsdrevet HR
Da jeg skrev min første bog Perfekt Partnerskab – forretningsorienteret HR i praksis var jeg endnu ikke selv begyndt at bruge betegnelsen Forretningsdrevet HR.
På den ene side ærgrer det mig gul og grøn, at jeg ikke fik det med i bogens titel, på den anden side viser det netop, at det handler om en modning af både begreber og praksis.
Mit eget skift fra forretningsorienteret HR til Forretningsdrevet HR kom netop, som jeg havde dialoger med mange HR folk i forbindelse med bogens udgivelse – hvor jeg fandt ud af, at min tilgang til HR praksis nok var en tand mere koblet til forretningen, end den hidtidige opfattelse af, hvad forretningsorienteret HR står for.
Bogen udkom i april 2010, og blot nogle måneder senere begyndte jeg at anvende betegnelsen Forretningsdrevet HR – som jeg har brugt lige siden.
Så derfor blev til Forretningsdrevet HR.
Formlen for Forretningsdrevet HR
Stadig flere HR-professionelle og eksterne konsulenter taler om Forretningsdrevet HR.
Skiftende konjunkturer medfører skiftende krav til dynamisk tilpasning og kvalificering af virksomhedens ledere og medarbejdere. Den hastige udvikling, såvel på den globale scene som på lokale markeder, fordrer HR’s skærpede opmærksomhed på at bidrage med HR-tiltag, som gør virksomhedens organisation i stand til at imødekomme udfordringer og levere nødvendige resultater.
Derfor er det påkrævet og nødvendigt med proaktiv tilpasning af HR-porteføljen og løbende kvalificering af HR-kompetencer.
Men, der er et stort men.
De mange gode HR-programmer for udvikling af talenter og ledere, strategisk kompetenceudvikling og performance management skaber kun værdi for virksomheden, når HR-indsatsen kobles til konkrete behov og resultater i virksomhedens forretning.
Uanset om rekruttering eller reduktion er på den organisatoriske dagsorden, er jeg overbevist om, at Forretningsdrevet HR er kommet for at blive.
Derfor har jeg skrevet bogen Formlen for Forretningsdrevet HR, hvor jeg har samlet ALLE mine BEDSTE Forretningsdrevet HR greb, som jeg har testet og arbejdet med som Forretningsdrevet HR Rådgiver siden 2007.
Forretningsdrevet HR er også HR udefra og ind
HR indefra og ud
Når du arbejder HR indefra og ud,
starter og slutter HR-aktiviteter i HR
– med et kig fra HR ud mod virksomhedens forretningsenheder.
Man kan også sige, at når du kigger ud fra HR – så er du godt nok orienteret mod forretningen – men du handler ikke nødvendigvis på det, du ser.
Så på den måde, kan man sige, at forretningsorienteret HR er mere passivt.
HR udefra og ind
Når du arbejder med HR udefra og ind,
starter og slutter HR i forretningen
– med afsæt i forretningens reelle behov og resultatkrav.
Det betyder, at HR kun iværksætter aktiviteter – hvad enten det er på operationelt eller strategisk niveau, som er drevet af et behov i forretningen – og du på den måde praktiserer Forretningsdrevet HR.
I bogen HR Udefra og Ind tager Dave Ulrich HR’s fokus endnu længere udefra – nemlig med afsæt i virksomhedens kunder og omverden.
Forretningsdrevet HR i praksis
– lad os se på et eksempel
Lad os sige, at du er HR-udviklingskonsulent i en HR funktion, og at du er særlig god til at lave teambuilding aktiviteter.
En leder fra en forretningsenhed kontakter dig og beder dig lave en teambuilding aktivitet med sin afdeling.
Det er en leder, som ikke altid er så venlig stemt overfor HR, så du rykker på opgaven med det samme, uden at stille så mange spørgsmål.
Du laver en fin teambuilding dag, og alle er glade.
Du får ros for dagens proces og er selv glad og tilfreds med din indsats.
Men hvis vi tager de Forretningsdrevet HR briller på, så er der nogle vigtige detaljer, som lige skal være på plads.
- Hvad er den egentlige årsag til, at afdelingen har brug for en dag sammen?
- Hvad vil konsekvensen være, hvis aktiviteten ikke gennemføres?
- Hvilke resultater skal forberedes med teambuilding aktiviteten? Fx øget produktivitet, kvalitet mm – som resultat af, at teamet får bedre fat i hinanden.
- Er teambuilding den rette løsning på problemet?
Det vil sige, at du og lederen i fællesskab skal have defineret den grundlæggende årsag til lederens ønske om teambuilding – og derefter tage en runde på mulige løsninger og forventet effekt.
Det er det, der handler om, at optimere samarbejdet mellem HR og virksomhedens ledere.
Lad os nu sige, at du havde gjort dit forarbejde og analyse OK – og løsningen rent faktisk skulle være teambuilding
– ville du så være home safe? – hvis du skulle praktisere forretningsdrevet HR.
Nix! For det er nemlig ikke nok at have lave en super dag for teamet, hvor alle er glade.
Det er først OK, når vi har tjekket, at effekten af teambuilding er som ønsket – ift problemerne med produktivitet, kvalitet – eller andet…..
Forretningsdrevet HR starter med
reelle behov i forretningen og
slutter med effekt og resultat i forretningen.
Forretningsdrevet HR er altså en tilgang til HR opgaverne, hvor der altid tages afsæt i forretningens behov, når der skal findes en HR løsning – naturligvis med hensyntagen til den aktuelle situation og kontekst – og ordentlighed overfor involverede interessenter.
.
Uanset hvilke HR trends, der er oppe i tiden, er der ingen tvivl om, at Forretningsdrevet HR er kommet for at blive.
Læs også artiklen Den ultimative vej til Forretningsdrevet HR i sin ypperste form, Dave Ulrich’s The Leadership Capital Index leverer indhold til Forretningsdrevet HR i sin ypperste form på et sølvfad!
PSST!
Er du klar til at gå mere grundigt og systematisk til værks med din Forretningsdrevet HR udvikling?
Her kan du blive dygtigere til Forretningsdrevet HR