Novo Nordisk HR Director:
I al ubeskedenhed, så synes vi selv, at vi var meget godt kørende…
Da Camilla Ellehave og hendes HR team gennemførte et fælles udviklingsforløb, var hun HR Director i Novo Nordisk, hvor hun blandt andet var leder for et super skarpt HR Business Partner team.
Camilla’s team er HR Business Partnere i Novo Nordisk’ kvalitetsområde, som jeg selv kender en del til fra min tid som kvalitetsansvarlig for insulinproduktionen i nogle af fabrikkerne i Kalundborg og Hillerød.
Sidste år faciliterede jeg en workshop med Camilla’s HR Business Partner team, hvor det blev tydeligt, at teamet havde:
- fuldstændig styr på både vigtige og kritiske KPI’er og projekter i kvalitetsområdet
- fingeren på pulsen med, hvad der skete både i produktionen og i kvalitetsområdet
- en meget sund tilgang til at navigere i det svære krydsfelt mellem, hvad koncern HR har på dagsorden og hvad, der er vigtigt i forretningsenheden
[Stop lige op engang, inden du læser videre.]
I hvilken grad har du og dine HR-kollegaer egentlig:
- styr på vigtige og kritiske KPI’er og projekter i din virksomheds forretningsområder?
- fingeren på pulsen med, hvad der sker i forretningsområderne?
- en sund tilgang til at navigere mellem, virksomhedens HR dagsorden og hvad, der er vigtigt i forretningen?
Til trods for, at Novo Nordisk teamet allerede var et sejt HR Business Partner team, mente de selv, at de kunne blive endnu dygtigere.
Det er i øvrigt et vigtigt kendetegn for nogle af De Bedste i HR. De Bedste i HR er hele tiden på udkig efter veje til at blive bedre.
Her kan du læse, hvad Camilla og hendes team gjorde for at blive bedre til at bidrage til at skabe forretningsmæssige gevinster.
Camilla Ellehave, HR Director, Novo Nordisk fortæller:
Hele mit team har haft adgang til Gitte Mandrup’s e-lærings moduler og materialer om HR Business Partnering, og jeg har derudover haft adgang til HR Chef-modulerne.
Mit team af senior HRBP’ere og jeg har haft stor fornøjelse af at høre Gitte Mandrups Perfekt Partnerskab på lydbog og tage fat på HR Business Partner kurset.
Vi har især været glade for, at bogen kunne minde os om partnerskabets dynamik – ikke mindst begrebet komplementær handlekraft – og få nye tilføjelser til vores fælles sprog og begreber.
Nogle af modulerne har vi taget som individuelle træningssessioner, som den enkelte selv har valgt til og planlagt, og andre af modulerne har vi taget samtidig og brugt som udgangspunkt for en konkret diskussion eller opgave i teamet.
Vi hørte fx hele lydbogen, og vi lavede 12-minutters øvelsen sammen.
Det gav os et helt nyt sprog og forståelse af rollens muligheder, og samtidig en bedre forståelse for forretningens ens og forskelligartede behov.
Og det var lige præcis det, jeg havde håbet på, at kurset kunne bidrage til.
Camilla fortæller videre…
Vi har ikke bare øget vores forståelse af forretningen;
vi har også øget vores evne til at se os selv som katalysatorer for forandringer i og resultater for forretningen.
Vi er blevet endnu bedre til at forudse forretningens behov og endnu bedre til at gen-tænke vores årshjul og kerne-leverancer, så de bliver meningsfulde og værdifulde for forretningen og lederne, som ofte er de udførende aktører.
I al ubeskedenhed, så synes vi selv, at vi var meget godt kørende inden vi deltog i kurset.
Forløbet har alligevel formået at lægge flere lag på vores HR-faglighed og – måske endnu vigtigere – skabt en helt skarp forbindelse mellem, på den ene side, forretningens udfordringer og strategiske retning, og på den anden side, måderne hvorpå vi bedømmer vores eget arbejde.
Vi bedømmer ikke længere udelukkende vores eget arbejde ud fra en HR-professionel logik og faglighed. Det er jo fint, at vores bidrag er baseret på den nyeste HR-tænkning og gør et fint kunstnerisk indtryk hos modtagerne.
Det er bare endnu vigtigere, at vores indsatser gør en forskel for forretningen.
Og Gitte’s kursus kan heldigvis hjælpe én videre på sin vej med begge dele.
Opfordring fra Camilla til alle HR teams og HR chefer
Så vores opfordring til alle andre HR-teams og -chefer, som tænker, at der stadig er plads til at blive endnu bedre fagligt funderet, eller som gerne vil blive endnu bedre til at bidrage til at skabe forretningsmæssige gevinster er:
- Meld jer til Gitte’s kursus
- Sæt tid af i kalenderen til at deltage i de relevante moduler
- Prioriter diskussionerne, som bliver afledt af de nye indsigter.
Og glæd jer over den rolle, I nu spiller i organisationen og de resultater, I er med til at skabe!
Charlotte Laurberg Jensen, CVP HR Business Partner:
(Charlotte er med i Camilla’s team i PSQ People & Communication, Novo Nordisk)
At Gitte både har arbejdet som linjeleder og som HR chef betyder, at det er meget brugbare og konkrete anvisninger, der gives til, hvordan man kan styrke sig i rollen.
Herudover har vi oplevet, at Gitte har været meget tilgængelig, ift at vi kunne få det optimale ud af kurset. Jeg kan absolut varmt anbefale kurset.
Vil du følge Camilla’s opfordring og arbejde med udvikling af HR teamet?
Er der stadig er plads til at blive endnu bedre fagligt funderet i jeres HR roller?
Og vil du og I gerne blive endnu bedre til at bidrage til at skabe forretningsmæssige gevinster?
Her er nogle muligheder for dig, hvor du kan læse om fleksible udviklingsforløb, som du og dine kollegaer kan gennemføre selv eller i tæt parløb med mig:
- Resultatskabende og Forretningsdrevet HR Business Partner
- Fælles udviklingsforløb for HR Team
- HR Chefens guide & værktøjskasse til Forretningsdrevet HR funktion
- HR Chef sparringsforløb (hvor jeg hjælper dig, så du selv kan drive udviklingsprocessen for dit HR team)