Compliance Manager, Analytics Designer & Interpreter, Technology & Media Integrator
Resultater fra det tilbagevendende globale HR kompetencestudie i regi af Dave Ulrich og RBL Group er blevet offentliggjort.
HR kompetencemodellen er struktureret omkring ni HR kompetencer, domæner eller roller.
I fem artikler deler jeg kompetencestudiets 123 udsagn fordelt på hver af de ni HR kompetencer, som hjælp og inspiration til at kvalificere HR kompetencer hos såvel den enkelte HR professionelle som i HR afdelingen og den samlede HR funktion.
Her kan du læse de fem artikler i serien med HR kompetencemodellen:
- HR kompetencestudiet – baggrund og tidligere kompetencemodeller
- Bærende HR kompetencer
- Strategisk understøttende HR kompetencer
- Basis HR kompetencer
- Den kompetente HR afdeling
Basis HR kompetencer
Her ser vi nærmere på de tre basis HR kompetencer i kompetencemodellen:
- Compliance Manager
- Analytics Designer & Interpreter
- Technology & Media Integrator
Compliance Manager
HR professionelle skal være i stand til at styre processer, der er relateret til overholdelse af politikker, love, regler og regulatoriske retningslinjer.
- Sikrer, at HR-praksis overholder landets love.
- Opmærksom på medarbejderrettigheder.
- Aktivt uddanne medarbejdere og ledere ift hvordan at holde sig inden for juridiske retningslinjer vedrørende adfærd på arbejdspladsen.
Analytics Designer & Interpreter
HR professionelle skal være i stand til at bruge dataanalyse som grundlag for beslutningsprocessen. Dataanalyse er mere end at indsamle data og anvende data fra scorecards til at forbedre forretningsmæssige beslutninger.
Får de rigtige data
- Præcis fortolkning af statistik på data.
- Udelade data af lav kvalitet fra beslutningsprocesser.
- Forstår begrænsninger ved data i tvetydige situationer.
- Indarbejde stringent dataanalyse ved fortolkning af oplysninger.
Fortolker forretningsmæssige data
- Effektivt brug af HR dataanalyse til at skabe værdi for virksomheden.
- Identificere problemer i virksomheden, som kan løses med data.
- Oversætte data til nyttige indsigter for virksomheden.
- Brugerdata til at påvirke beslutningsprocessen i virksomheden.
Læs også Analytics on HR Analytics: What Really Works.
Technology & Media Integrator
HR professionelle skal være i stand til at udnytte teknologi og teknologiske redskaber til at støtte arbejdet med at skabe højt-ydende organisationer. De skal også optimere anvendelsen af sociale medier til at rekruttere, fastholde, udvikle og engagere virksomhedens ledere og medarbejdere.
Udnytte sociale medier
- Koordinere politikker for, hvordan folk bruger sociale medier på arbejdet.
- Udnytte sociale medier til forretningsmæssige formål.
- Bruge sociale medier til at styrke samarbejdet i virksomheden.
Integrere teknologi
- Anvende teknologi til at gøre det lettere for mobile og virtuelle medarbejdergruppe.
- Anvende teknologi til HR processer (fx HRIS).
- Indføre nye teknologier, som forbedrer organisationens produktivitet.
Læs også 3 Technology Improvements to Boost Your HR Department Outcomes
Så er det din tur!
- Har du nærlæst alle udsagn, der hører til hver af de tre HR kompetencer?
- Hvilke af de ovennævnte HR kompetencer er relevante for din HR rolle?
- Hvor godt mestrer du de relevante kompetencer?
- Hvor vil det være gavnligt for dig, for HR og for virksomheden, at skærpe din opmærksomhed og evt. kvalificere dig yderligere?
Kilde til resultater fra syvende runde af HR kompetencestudie er fra HR.com webinar med titlen “Defining HR from the Outside-In”, hvor Mike Ulrich, Co-director, HRCS og Ernesto Uscher, Partner, The RBL Group præsenterede “How Competencies Drive Organizational & Stakeholder Value, Results of the 2016 HR Competency Study”.