Selvom du har fuldstændig styr på din HR faglighed, og du kender forretningen super godt, er her en ærgerlig fejl, som kan betyde, at du ikke lykkes altid i din HR rolle.
Selvom du
- har fuldstændig styr på din egen HR faglighed
- og du ved hvem af dine HR kollegaer, du skal bringe i spil, når din egen ekspertise ikke rækker
- og du har styr på HR strategien
- og du har overblik over virksomhedens planer og mål på kort og på lang sigt
- og du kender potentiale og udfordringer i det enkelte forretningsområde
…så skal du alligevel passe på med ikke at begå den samme ærgerlige fejl, som mange – erfarne som uerfarne – HR professionelle begår.
Nemlig, den fejl, at du ikke er opmærksom på, og ikke mindst tager højde for, hvad den enkelte leder er drevet af.
Lad mig komme med et eksempel.
Hvis fx en af de vigtige ledere i dit span of support hader at blive fanget i at begå fejl, er det vigtigt, at du tager højde for det i din kommunikation.
Læs historien om Sofie og Karl, så du kan se, hvad jeg mener
Sofie er oprindeligt uddannet jurist og har fungeret som personalejurist i mange år, indtil hun for 3 år siden indgik i rollen som HR Business Partner.
I sin personlighed og qua sin jurabaggrund, er Sofie vant til at se efter, hvor en sag kan gå galt.
Sofie er også meget faktabaseret, og hun har fokus på at finde en faglig korrekt løsning på en problemstilling. Sofie er meget direkte i sin kommunikation.
Det er er ikke noget i vejen med…
Sofie er HR Business Partner for Karl.
Karl har også en jurabaggrund, og han hader at fremstå, som om han ikke har styr på tingene.
Sofie har haft et par personalesager sammen med Karl, hvor samarbejdet har været noget anspændt.
Sofie kan ikke forstå, hvorfor spændingen opstår. Hun går jo bare efter, at få løst personalesagen effektivt og korrekt efter reglerne.
Det har godt nok undret Sofie, hvordan det kan ske, at Karl begår så mange fodfejl i sagerne. Han har trods alt også en juridisk baggrund.
Sofie har derfor prompte påpeget, når Karl træder ved siden af og begår fejl.
Det er dér dialogen mellem dem bliver anspændt.
Efter at Sofie har arbejdet med et af de vigtigste redskaber for HR Business Partnere (nemlig RoTI redskabet, som er omdrejningspunktet for HR Pro MASTER forløbet), og hun har forstået vigtigheden af at kommunikere hensigtsmæssigt, har Sofie ændret sin måde at tale med Karl om sagerne.
I stedet for at påpege, hvilke fejl Karl begår, vender Sofie sin kommunikation til at blive mere forebyggende og understøttende:
Karl, for at vi undgår at komme ud i uheldig situation / for at opnå et bedre resultat for alle parter, skal vi lige være opmærksomme på, at tage højde for ….. Det skal jeg nok hjælpe med….
Sidenhen er hyppigheden og omfanget af de anspændte dialoger blevet væsentligt mindre – ja, næsten elimineret.
Så er det din tur
- Hvad er de ledere, som du er HR makker med, drevet af?
- Hvordan kan du bruge det klogt i jeres samspil, så I opnår endnu bedre resultater sammen?
[Se også Den Succesfulde HR Business Partner]
Anvendelsen af RoTI redskabet er et stærkt Forretningsdrevet HR greb, som du kan få meget mere af i det intensive HR Pro MASTER forløb med mig som din coach.