• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Gitte Mandrup | Forretningsdrevet HR

  • Sparring
  • Kunder
  • HR Bøger
    • Formlen for Forretningsdrevet HR
    • Perfekt Partnerskab
    • HR Udefra og Ind
    • The Leadership Capital Index
  • HR Blog
  • Om Gitte
    • Gitte Mandrup – CV, baggrund & drivkraft
    • DERFOR
    • Presse & omtale
    • Forretningsdrevet HR siden 2007
    • Samarbejde med Dave Ulrich
  • Kontakt
  • Login

Forretningsdrevet HR Do’s & Don’ts #2: HR Faglighed

Forretningsdrevet HR dos donts hr faglighed


Brug din HR faglighed klogt

Det er ikke det, du ved, men det du gør, der tæller!

Jeg ved godt, at det, jeg foreslår i Forretningsdrevet HR Do’s & Don’ts #1, er helt almindelig sund fornuft – og at der ikke er noget nyt under solen.

Det skulle da lige være min insisteren på rent faktisk at FÅ DET GJORT – altså spørge ind – og ikke bare mene, det er en selvfølgelighed at vise oprigtig interesse for forretningen – UDEN at vise det i praksis.

Nå, men vi skal videre til endnu en  – måske for dig – almindelighed, nemlig:

HR for forretningens skyld – aldrig HR for HR’s skyld

Det med HR for forretningens skyld, ved vi naturligvis godt, er det helt rigtige fokus. MEN nogle gange kommer vi desværre til at gå i den helt modsatte grøft, og får vældig travlt med at spørge forretningen, hvad de har brug for.

HR spørger og spørger…

MEN FORRETNINGEN VED IKKE, HVAD DEN HAR BRUG FOR FRA HR.

VI SKAL BRUGE VORES HR FAGLIGHED TIL AT VISE, HVAD FORRETNINGEN HAR BRUG FOR FRA HR!


HR skal (ikke) spørge forretningen, hvad den har brug for

HR skal ikke spørge om, hvad forretningen har brug for  – i hvert tilfælde ikke, når det gælder HR indsatser.

Det skal HR selv finde selv finde frem til ved at anvende sin HR faglighed i en undersøgende og målrettet dialog med lederne om hvilke forretningsmæssige udfordringer, de bøvler med.

“Line of business wants are not always line of business needs”

Hvis vi spørger forretningen, hvad de har brug for fra HR, vil svaret som regel være

…mere af de HR basisydelser, vi allerede får

eller en lang ønskeliste med forskellige HR tiltag, de har hørt om, eller som de selv vil være fri for at have med at gøre.

Her gælder det derfor om at passe godt på!

Vi skal nemlig IKKE opfylde ledernes ønsker.

Vi er IKKE julemænd.

Ønsker er jo ikke nødvendigvis det samme som behov – og slet ikke det samme som reelle behov.

Vores opgave er derfor at anvende vores HR faglighed og identificere de reelle behov hos lederen og hans del af forretningen og bruge dette til at levere HR løsninger, som gør organisationen i stand til at imødekomme disse behov.


Pas på ikke at falde i fælden – når en leder henvender sig til dig!

Lad os sige, at jeg er HR udviklingskonsulent i en HR funktion, og at jeg er vildt god til at lave teambuilding aktiviteter (ingen af delene passer med virkeligheden….).

En leder fra produktionen ringer og fortæller, at et af hans produktionsteams ikke kan samarbejde. Han har brug for, at jeg laver teambuilding med teamet.

YES, tænker jeg.

Endelig en leder, der efterspørger lige det, jeg er mester til. Lad mig komme i gang!

Vi laver en fin teambuilding dag og alle er glade.
Jeg får ros for dagens proces – og tænker mere YES!

Men hvis jeg tager de Forretningsdrevet HR briller på, så er det langt fra YES
– så er det faktisk tættere på no go.

Der er nemlig en fæl fælde ved at blive spurgt om det, man elsker at lave og er 100 m mester i.

I stedet for at blive så lykkelig for lederens henvendelse om at få mig til at lave det, jeg brænder for – skulle jeg have taget en grundig dialog med afsæt i

…nu siger du godt nok teambuilding….

Jeg skulle have spurgt til de forretningsmæssige konsekvenser af, at teamet ikke fungerer.

Indvirkning på produktivitet? Kvalitet? Kundeservice? Klager? Sagbehandlingstid? Andet?

Jeg skulle have sikret mig, at vi i fællesskab fik defineret den grundlæggende årsag til lederens ønske om teambuilding – og derefter taget en runde på mulige løsninger og forventet effekt.

Lad os nu sige, at jeg havde gjort mit forarbejde og analyse OK – og løsningen rent faktisk skulle være teambuilding – ville jeg så være home safe?

Nope! For det er nemlig ikke nok at have lave en super dag for teamet, hvor alle er glade.

Det er først OK, når vi har tjekket, at EFFEKTEN af teambuilding er som ønsket – ift problemerne med produktivitet, kvalitet, sagsbehandligstid – eller andet…..


Det er aldrig HR løsningen i sig selv, der er interessant.

Det interessante er dét, som løsningen gør for organisationen,
så den kan levere på forretningens resultatkrav.


I stedet for at spørge, hvad forretningen har brug for, skal vi bringe vores HR faglighed i spil

Det gør vi ved, at koble HR fagligheden med de reelle behov i forretningen.

Det kalder jeg “anvendt HR faglighed”.

Først konstaterer vi (proaktivt)
Vi har et problem i forretningen – hvad skal forbedres, hvorfor og hvor meget (KPI)?

Dernæst undersøger og analyserer vi os frem til
Hvilken betydning har det for organisationen og for de medarbejdere, der er i forretningen?
(hvilken ændret performance er nødvendig? hvilke kapabiliteter er nødvendige – kompetencer, kultur, samarbejde, indstilling, ressource) – og hvilke succeskriterier sættes som pejlemærker?)

Herefter bringes nødvendige HR kompetencer og kapaciteter i spil
HR laver og leverer en løsning på basis af den betydning, som et forretningsmæssige problem har for organisationen.

Til sidst følger vi op og tjekker, at det hele var umagen værd
Når HR løsningen er leveret, tjekker vi op på, om succeskriteriet er nået – og forretningens KPI er blevet påvirket i den rigtige retning (effekt).

På kort formel

Dialogen med forretningen går altså ikke på at spørge, hvad lederne har brug for fra HR, men drejer sig om den forretningsmæssige udfordring, hvorefter HR anvender sin faglighed til at finde ud af, hvad der er brug for.


Hvad siger du til det?

Er du allerede god til at finde ind til, hvad forretningen reelt har brug for – uden at falde i “teambuilding-fælden”?

Og husker du at følge op, når du har leveret support eller en form for HR løsning til en leder i forretningen?

Måske er du kommet i tanke om, at du nok lige skal tage fat i en leder eller to og høre om det, du lavede sammen med dem for nogen tid siden – om det havde den effekt, der var tiltænkt?


5 Forretningsdrevet HR Do’s & Don’ts

Forretningsdrevet HR Do’s & Don’ts #1

  • HR skal (ikke) vide ALT om virksomhedens forretning

Forretningsdrevet HR Do’s & Don’ts #2

  • HR skal (ikke) spørge, hvad forretningen har brug for

Forretningsdrevet HR Do’s & Don’ts #3

  • HR ved (ikke), hvad der er godt for forretningen

Forretningsdrevet HR Do’s & Don’ts #4

  • En HR Partner model vil (ikke nødvendigvis) bringe HR tættere på forretningen

Forretningsdrevet HR Do’s & Don’ts #5

  • Forretningsdrevet HR er (ikke kun) for HR Partnere og udviklingskonsulenter – men også for det HR administrative team.

Grunden til at jeg tager fat i netop disse 5 Forretningsdrevet HR Do’s & Don’ts er, at dette rent faktisk er paradokser og overbevisninger, som jeg ofte møder i mit arbejde med HR professionelle ved udvikling af Forretningsdrevet HR funktioner i private og offentlige virksomheder.

Intentionen med overbevisningerne er måske god nok – men samtidig kan disse overbevisninger også blive en hæmsko og virke lige modsat af det, man gerne vil opnå som Forretningsdrevet HR funktion.

Jeg er sikker på, at du vil forstå, hvad jeg mener, når du læser om de 5 Forretningsdrevet HR Do’s & Don’ts.

God fornøjelse
Gitte

Download HR Chef Kompasset med pejlemærker for dit HR-lederskab

⬇️3, 6 eller 12 måneders sparringsløb for HR Chefer⬇️

Invitation til webinar spækket med Forretningsdrevet HR pointer

Primary Sidebar

HR PRO KLUB koster kun din email

HR’s nye manuel – KLIK & LÆS MERE

Læs om Formlen for Forretningsdrevet HR

HR Chef Sparring

HR Chef Sparring på HR lederskab, HR strategi, udvikling af strategisk HR afdeling og Forretningsdrevet HR team

Hvad laver en HR Business Partner?

Hvad laver en HR Business Partner?

Se hvordan du vælger den rigtige HR Business Partner uddannelse – Stor guide

Guide-til-valg-af-HR-Business-Partner-uddannelse

HR Business Partner coaching & udvikling

HR Business Partner udviklingsforløb med personlig coaching

Få det HR-job, du drømmer om

Bliv klar til dit første eller til dit næste HR job

Seneste indlæg på www.hrblog.dk

  • 5 råd ved overvejelser om dit næste HR Chef job
  • Hvordan holder du dit HR-lederskab i form?
  • Når HR bli’r kørt ud på et sidespor – og hvad du kan gøre for at undgå det
  • Trives du som HR-leder? Husker du at mærke efter, hvordan du har det?
  • HR Chefen som ledelsens strategiske sparringspartner
  • Hvad gør og hvad laver en god HR Chef?
  • Hvad laver en HR Business Partner?

Køb 4 HR-bøger – betal kun for 3

Temaer på HRBLOG.DK

  • Forretningsdrevet HR principper
  • HR Business Partner
  • HR Chef
  • HR Job
  • HR Jura
  • HR Kompetencer
  • HR Processer
  • HR Strategi & HR Plan
  • HR Team
  • Ledelse & Lederudvikling
  • VIGTIGT FOR HR

Footer


GODT AT VIDE

  • Kontakt Gitte Mandrup
  • Gitte’s CV, baggrund & milepæle
  • Presse & omtale
  • Kunder, Gitte har arbejdet med
  • HR Bøger (Dave Ulrich & Gitte Mandrup)

Uddrag fra kundeudtalelser

“Personlig sparringssamtale med Gitte gav mig både et fagligt løft og et personligt løft og var på mange måder en øjenåbner og samtidig en kæmpe hjælp til den situation, jeg stod i på det tidspunkt.”

“Gitte bidrager med et utroligt nærvær, engagement og faglig robusthed, som jeg ikke har mødt andre steder. Man kan være sikker på et lille servicekald fra Gitte, hvis der er gået for lang tid siden, vi har talt sammen sidst.”

“Den individuelle sparring med Gitte – om stort og småt – har givet mange gode tanker og inspiration til nye måder at gå til opgaverne.”

“Tak til dig Gitte Mandrup for din vilde energi, dit engagement og for at hjælpe mig med at holde snuden i sporet og give mig konkrete og praktiske værktøjer til, hvordan jeg hele tiden tænker forretningen ind i alt det, jeg gør.”

“Hun er god til hurtigt at forstå præcis vores kontekst og de udfordringer vi har.”

JEG STØTTER BØRNETELEFONEN
Alle børn har krav på tryghed og en voksen at tale med. Sådan er det desværre ikke for alle børn – heldigvis kan BørneTelefonen hjælpe, men der er brug for mere hjælp.

Jeg er sponsor for BørneTelefonen + jeg samler ind via Gå For BørneTelefonen


GODE GENVEJE

  • Hvorfor Forretningsdrevet HR?
  • HR Chef sparring & udvikling
  • HR Business Partner & HR Pro udvikling
  • Forretningsdrevet HR udvikling for alle i HR
  • HR Blog med masser af inspiration

Uddrag fra kundeudtalelser

“Gitte har hjulpet mig ved at stille kritiske spørgsmål og herigennem at få mig til at se tingene fra flere perspektiver, hvilket har resulteret i, at jeg kunne formulere virksomhedens HR-strategi.”

“Gitte er super dygtig til at forstå den hverdag, man bevæger sig, og hjælpe med at omsætte HR-tanker til konkrete forretningstiltag.”

“Gitte har hjulpet mig til at være mere kritisk i de HR-tiltag, vi ønsker at igangsætte.”

“Gitte er nærværende og følger i sin sparring både op på opgaven, men også på dig som menneske i et fortroligt rum, hvilket er rart som HR-ansvarlig, da det kan være et job, hvor man står lidt alene.”

“Gitte ønsker virkelig, at du lykkes i din rolle, og det kan mærkes fra første sekund, du taler med hende.”

“Hun lytter, og hun formår hurtigt at sætte sig ind i den udfordring, man tumler med.”

HJÆLP MIG MED AT HJÆLPE BØRNENE


SØGER DU NOGET SÆRLIGT?

Lad os følges, der hvor du er mest

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Uddrag fra kundeudtalelser

“Mit coachingforløb med Gitte har haft en vigtig betydning for min udvikling i rollen som HR Director. Hun forstår at zoome ind på det essentielle i sagens kerne og får mig både op i helikopteren og gi’r mig et nyt perspektiv, samtidig med, at jeg altid går fra møderne med konkrete input jeg kan handle på.”

“Gitte er rigtig god til hurtigt at sætte sig ind i den konkrete situation og på baggrund heraf give en værdifuld sparring.”

BOG: Formlen for Forretningsdrevet HR

Formlen for Forretningsdrevet HR

All Rights Reserved © 2023 Gitte Mandrup | Forretningsdrevet HR siden 2007 | CVR 30321340 | gm@gittemandrup.dk | mobil 6067 7007
Privatlivspolitik | Handelsbetingelser | Om Gitte Mandrup | Kontakt

HR Chef Sparring, når du har brug for det
https://gittemandrup.dk/wp-content/uploads/2023/06/BoardmeetingSMS-GitteMandrup-HRChefSparring.mp4

Læs om HR Chef sparring