Artikel skrevet af ét af Morgendagens HR Talenter, Nanna Plesner
Gitte Mandrup er selvstændig HR rådgiver, sparringspartner, og meget mere, og hun mener at
HR handler om at gøre organisationer i stand til at nå virksomhedens mål og planer. HR handler om forretning.
Gitte deler denne vision med Dave Ulrich, professor på Michigan University og partner i RBL Group. Gennem flere år har de samarbejdet om at holde seminarer i Danmark, hvor Dave Ulrich deler forskning og viden om Forretningsdrevet HR.
Gitte har samlet et hold af unge HR talenter fra CBS, som hun ønsker at give det bedste udgangspunkt for at komme ud på arbejdsmarkedet og praktisere Forretningsdrevet HR.
Som en del af Gitte’s team af HR talenter, jeg var så heldig at få muligheden for at deltage i Dave Ulrich’s seminar omkring ’Talent, Leadership and Culture’ i København.
HR handler ikke længere om HR, men om forretning.
HR handler heller ikke om at fremsætte nogle universelle love eller best practice, men om at kende hele sin virksomhed, sit marked og sine kunder.
HR Udefra og Ind
Dave Ulrich beskriver hvordan det, der skal give virksomheden en konkurrencemæssige fordel, er at kende sit marked og sine kunder og anvende denne viden internt på talent, lederskab og kultur.
Dave Ulrich understreger hvilket forspring, man har, hvis man formår at sikre overensstemmelse mellem det interne og det eksterne.
Mange virksomheder er i dag alt for fokuseret på hvad, der sker inde i virksomheden.
Men hvad nytter det, hvis virksomheden ikke skaber værdi for kunden, eller hvis kunden ikke er tilfreds?
For at skabe værdi for virksomheden må man skabe værdi for kunden, hvilket man bedst gør, hvis man kender og forstår sine kunder.
Først når man kan kender sine kunder, kan man forudse deres behov.
Hvis virksomheden formår at kombinere sine kernekompetencer med denne viden, har de mulighed for at skille sig ud fra konkurrerende virksomheder på markedet.
Da kundernes behov kontinuerligt ændres, må man også hele tiden være i tæt kontakt med sine kunder for at skabe innovative kapabiliteter.
Konkurrencemæssig fordel
For at have en konkurrencemæssige fordel må man altså ikke bare kende, men også forstå sine kunder, for derefter at kombinere denne viden med virksomhedens ressourcer og skabe ’uniqueness’ og hele tiden være i stand til at tilpasse sig kundernes skiftende behov.
Hvis en virksomhed skal være konkurrencedygtig, må den spørge sig selv, om den har de rigtige talenter, ledelse og kultur? Om der er overensstemmelse mellem det interne og eksterne mindset? Om kundernes opfattelse af virksomheden også er det, den gerne vil være kendt for.
Dave Ulrich mener, at det er HR professionelles opgave at definere hvilke kapabiliteter, virksomheden besidder og hvilke kapabiliteter, kunderne forventer.
Dernæst er det HR professionelles ansvar at skabe overensstemmelse mellem virksomhedens strategi, dens kapabiliteter og dens handlinger.
Virksomhedens medarbejdere skal samtidig kunne se meningen med det arbejde, de udfører. HR professionelle skal skabe et miljø for at sikre dette.
Alt dette vil give virksomheden en konkurrencemæssig fordel.
Konkurrencemæssig fordel er en paraply, som rummer talent, lederskab og kultur.
Hvis du ønsker at læse mere om kultur, har to af mine dygtige medtalenter Sidsel Sinding Andersen og Cat Bøgel skrevet en rigtig god artikel; Virksomhedens kultur handler om kunderne.
Jeg fandt Dave Ulrich’s seminar utroligt spændende og meget relevant, og jeg glæder mig til at samarbejde med Gitte Mandrup om at blive klædt bedre på til at praktisere Forretningsdrevet HR.
Nanna Plesner, HRM Studerende på CBS
PS! Se citater og inspiration fra seminaret med Dave Ulrich på Twitter #DaveUlrich2015