HR er altså ikke sat i verden for at skabe god ledelse og trivsel!
HR er sat i verden for at skabe vækst for virksomheden via værdiskabende HR initiativer (som fx god ledelse), der er og bliver midler til at nå virksomhedens mål.
For nogen tid siden arbejdede jeg med et HR team.
De var dygtige med mange års HR erfaring og stor viden om virksomheden.
Jeg lavede en øvelse med HR teamet, hvor de blev delt i to hold: Hold A og Hold B.
Hold A
Hold A bestod primært af specialister og backoffice HR kollegaer.
Hold A blev bedt om at tømme deres hoveder for, hvad der var top of mind hos lederne i virksomheden.
Dernæst blev hold A bedt om at notere, hvad virksomhedens organisation skulle være i stand til for at imødekomme top of mind hos lederne.
Hold A noterede en række konkrete egenskaber, som organisationen skulle mestre for at være i stand til at levere på ledelsens top of mind.
Super godt.
Hold B
Hold B bestod af HR Business Partnere med god forretningsviden.
Hold B blev bedt om at tømme deres hoveder for, hvad der var på HR’s dagsorden i virksomheden.
Herefter blev hold B bedt om at notere, hvad organisationen ville blive i stand til, når HR var lykkedes med den overordnede HR dagsorden.
Hold B noterede en lang række – meget generiske HR begreber og tilstande – som fx god ledelse, positiv psykologi, god trivsel, mening osv.
Hold B kom med andre ord frem til en masse (teoretisk) HR snak!
HR begreber og tilstande, som er svære at være uenig i, og som gælder i alle virksomheder.
Når man lyttede til snakken hos Hold B, var det umuligt at høre hvilken virksomhed, man var i.
Men stop lige en gang!
HR er altså ikke sat i verden for at skabe god ledelse og trivsel!
HR er sat i verden for at skabe vækst og resultater for virksomheden.
Lad os bare tage god ledelse som eksempel…
God ledelse og trivsel er ikke mål sig selv, men midler til at nå virksomhedens mål.
God ledelse er selvfølgelig vigtig og en helt almindelig forudsætning for, at virksomheden skaber resultater.
Sådan skal HR’s perspektiv på god ledelse vinkles
Når I taler om ledelse, lederudvikling, lederevaluering osv, så prøv dette (i stedet for at fokusere så meget på de teoretiske termer for den ledelsesfilosofi, I foretrækker i virksomheden):
I vores virksomhed arbejder vi med god ledelse,
så organisationen bliver i stand til udvise/gøre/præstere X, Y, Z & V,
og virksomheden dermed øger sandsynligheden for at nå mål a, b, c & d.
Eller endnu bedre…
Med fokus på at nå virksomhedens mål a, b, c & d, er det nødvendigt,
at vi som organisation bliver i stand til X, Y, Z & V,
og derfor arbejder vi med følgende HR indsatser (som fx god ledelse og trivsel).
[Se også: Hvilke resultater skaber virksomhedens lederudvikling?]
Tilbage til HR teamet med Hold A og Hold B
Den store øjenåbner for HR teamet var, at der ikke var overensstemmelse mellem det, som Hold A havde fundet frem til,
at organisationen skulle være i stand til for at imødekomme virksomhedens udfordringer,
og det Hold B var kommet frem til, at HR arbejdede på at gøre organisationen i stand til.
Hele HR teamet var jo super dygtige til HR og med stor forretningsforståelse.
Men blot fordi opgaven blev stillet, som den gjorde, forsvandt evnen til at forbinde HR og forretning.
Det skete vel at mærke hos de HR Business Partnere, som var tættest på forretningen.
En anden vigtig øjenåbner for HR teamet
Øvelsen gjorde også, at det med ét stod lysende klart for HR teamet; nemlig
Vigtigheden af at bruge hinandens viden, kompetencer og indsigt i virksomheden.
Det kom noget bag på HR Business Partner teamet, at deres backoffice kollegaer kom med væsentlig mere forretningsdrevet bud på, hvad der var nødvendigt for organisationen, end HR Business Partnernes teoretiske HR snak.
Den kloge kobling mellem HR indsatser og behov i forretningen skal selvfølgelig ske hele tiden, uanset, hvilken kontekst, vi er i, og måske i særdeleshed, når HR teamet er hjemme hos sig selv!
Hvordan står det mon til hos dig og dine HR kollegaer?
Jeg har lavet ovenstående øvelse med mange dygtige HR teams – og den samme historie sker i 95% af tilfældene; at HR teamet ikke får lavet den klog kobling mellem igangværende HR initiativer, og det virksomheden bøvler med i forretningen.
Selv et godt kørende HR team, kan altid blive bedre – lige som det også var tilfældet med HR Business Partner teamet i Novo Nordisk.
De 7 trin til udvikling af Forretningsdrevet HR Team er godt sted at starte, hvis du og dine HR kollegaer også vil stå som en samlet, stærkere og mere resultatskabende HR funktion.
Hvis du er HR udviklingskonsulent, HR Business Partner eller HR Chef uden et HR team, og du vil gå mere systematisk til værks med udvikling af din HR rolle, vil jeg anbefale dig at se på:
Hvis du er HR Chef for et HR team, vil jeg anbefale, at du tjekker følgende udviklingsmuligheder:
- Fleksibelt sparringsforløb med mig og adgang til HR Chefens guide & værktøjskasse til Forretningsdrevet HR funktion
- Fælles udviklingsforløb for HR teamet