
Resultater giver en stærk positionering.
Bevidst positionering skaber resultater.
Det, HR arbejder med, er nemlig ikke ligegyldigt.
I et super inspirerende blogindlæg med titlen Undskyld, men det I arbejder med er ligegyldigt skriver Line Dahl om, hvordan vi skal fokusere mere på, hvad vi arbejder “for” end at fortælle om, hvad vi arbejder “med”.
En stærk positionering af HR kræver, at HR får gang i “arbejder-for-listen”, som Line udtrykker det.
Line skriver også:
For positionering handler om:
Skabe en plads, man gør til sin egen. Definere et strategisk rum, der sikrer retning i ens services og ydelser. Byde ind med noget, der har en særlig betydning. Kommunikere det på en måde, der giver mening og flere kunder.
Stort til tak Line for den gode beskrivelse, for det er lige præcis det, jeg mener, når jeg hævder, at det er vigtigt med stærk positionering af HR.
For, det HR arbejder med, er nemlig langt fra ligegyldigt.
Det ved du og jeg godt, men det sker, at andre synes noget andet.
Så derfor skal vi gøre os umage med at bidrage til virksomhedens drift og fremdrift ved gøre organisationen i stand til at skabe resultater.
Det er nemlig resultater, der tæller og er med til at give HR plads og definere det strategiske rum, som sikrer retning i HR porteføljen og resultatskabende samspil med ledere og organisation.
Det, HR byder ind med, har den særlige betydning, at vi gør organisationen i stand til at præstere optimalt og skabe resultater.
Det ved vi jo godt selv i HR.
Men vi er ikke altid lige gode til at kommunikere værdien af al det gode, vi gør, så vores kollegaer i forretningsenhederne kan se, hvordan vi er med til at skabe værdi og arbejde efter fælles forretningsmæssige mål.
Hvis du er i tvivl om, hvad jeg mener, så prøv at læse denne historien om Helle, Helge og produktionsdirektøren:
En tur i elevator med HR – HR smalltalk eller big business talk?
Historien handler om, hvordan to HR professionelle kommunikerer vidt forskelligt til virksomhedens ledelse.
Hånden på hjertet, hvad svarer du, hvis du bliver spurgt:
Hvad laver I egentlig i HR for tiden?
Stærk positionering af HR i virksomheden
13 spørgsmål til refleksion, hvis I vil arbejde med en bevidst positionering af HR:
- Hvad er på dagsorden hos ledelse og vigtigste interessenter?
- Hvad er de vigtigste mål & udfordringer for virksomheden?
- Hvilken position har HR nu?
- Hvilke resultater har HR skabt i forretningen?
- Hvilke resultater vil HR skabe i forretningen?
- Hvad er på HR dagsorden hos jer?
- Hvilke succeskriterier skal HR pejle op imod med afsæt i interessenter og mål/behov?
- Baseret på succeskriterierne – Hvad hvilken positionering ønsker HR?
- Hvad er forskellen fra nuværende positionering til ønsket positionering?
- Hvilken effekt skal en stærk positionering af HR have for virksomheden?
- Hvilke udfordringer – og muligheder – giver en stærk positionering af HR?
- Hvilke konsekvenser vil den ønskede positionering have for HR leder og for HR team?
- Hvilke kompetencer og kvaliteter skal sikre opnåelse og vedligeholdelse af den ønskede position for HR?
Forretningsdrevet HR sikrer en stærk positionering af HR som resultatskabende bidragsyder virksomheden.
Bliv en bedre HR Chef med mig som din personlige sparringspartner