Hvis det, du kommer med fra HR, var en brusetablet, hvilken smerte i forretningen ville den så være i stand til at fjerne?
Vind eller forsvind i forretningen
Det kan være barsk at være HR professionel på kritiske tidspunkter som fx ved regnskabsafslutning, hvor alle løber efter at nå årets mål og resultater. Produktion og salg knokler med at få aftaler i hus, ordrer ind og eksekveret på kritiske projekter.
Samtidig har HR og andre supportfunktioner travlt med at indhente periodens eller årets hængepartier. Hængepartier og vigtige indsatser, som bare ikke altid lige passer med en travl afslutning på perioden eller året i forretningsenhederne.
Så er det man skal huske, hvornår HR er velkommen i forretningen.
Og ikke mindst hvad HR kommer med – og hvordan de gode intentioner og nødvendige indsatser bliver præsenteret og leveret.
Det er her vind eller forsvind kommer ind i billedet.
Har du en vindersag, der støtter forretningen i at nå væsentlige mål?
Eller har du en tabersag, som forretningen opfatter som utidig indblanding i en travl periode?
En “tabersag” kan sagtens være en vigtig HR indsats, men fordi kommunikation og argumentation ikke er tydelig for lederne i forretningen, bliver indsatsen dømt ude på forhånd.
Er du derimod skarp på, hvorfor en opgave skal løses, og hvordan løsningen imødekommer udfordringer og fører til fremdrift i forretningen, så har du en vindersag.
Treo-testen et super enkelt redskab, som hjælper dig til at få en vindersag i HR
Inden du og HR præsenterer HR-initiativer for forretningen, så spørg jer selv:
- Hvis HR-initiativet var en brusetablet, hvilken smerte eller udfordringer i forretningen ville det så gå ind og fixe?
- Hvem er målgruppen for initiativet? For hvem vil problemet blive ordnet?
- Har din målgruppe så også ondt lige der, hvor HR-indsatsen tager fat?
- Hvad er den fornuftige business case for HR-indsatsen?
- Er din målgruppe overhovedet klar over eller enige i, at de har et problem?
Navnlig det sidste spørgsmål er vigtigt at kunne svare på.
Det sker ikke så sjældent, at HR kommer med talentprogrammer eller successionsplaner, som skal udfyldes i forretningen, men lederne kan ikke se, at det er nødvendigt, eller at timing er rigtig – på den allermest travle tid af året eller i perioden.
På kort formel handler det altså om, at behovet for de gode HR-initiativer skal være erkendt i forretningen, og at du og HR selvfølgelig målretter jeres indsatser til at øge virksomhedens performance og kan argumentere for effekten af indsatserne.