gittemandrup | Forretningsdrevet HR 2007-2017
Lige siden jeg startede som selvstændig Forretningsdrevet HR Rådgiver i 2007, har jeg været så privilegeret og beriget med at modtage tak og positive tilkendegivelser fra kunder, følgere og kontakter på LinkedIn samt læsere på mit nyhedsbrev.
Det er jeg super taknemmelig for.
Det gør mig altid glad og ydmyg, og det minder mig om, at det er umagen værd at gøre sig umage med at dele det, man kan og brænder for.
I anledning af 10 års jubilæum med min virksomhed, er det på vist høje tid, at jeg sender mængder af tak retur til dem, jeg er heldig at have fulgtes med undervejs.
Her nævner jeg de personer, som har haft betydning i de mest afgørende faser.
Andre gode folk, som har været med på en fælles Forretningsdrevet HR rejse har fået en personlig hilsen i deres inbox.
Det startede på en serviet
Den 1. marts 2007 fik jeg mine første booking som selvstændig på en serviet ifm et indlæg på en konference for ledere i landets energiselskaber.
Jeg skulle tale om mine erfaringer med implementering af en HR-strategi og betydningen af godt lederskab. Et par uger inden var jeg stoppet som HR Direktør på TV2.
Da konferencieren præsenterede mig som HR Direktør for TV2, måtte derfor jeg lige korrigere og sige, at jeg var stoppet på TV2, men havde en drøm om at starte som selvstændig.
Sten Hildebrandt skulle tale lige efter mig, men han var kommet i god tid, så han også hørte mit indlæg.
Da Steen Hildebandt gik på med sit indlæg, var han så generøs, at han henviste til pointer fra mit indlæg flere gange undervejs.
Jeg er sikker på, at dette var stor medvirken til, at jeg fik de første opgaver på servietten til frokost sammen med de deltagende direktører.
Derfor skylder jeg en STOR tak til Steen Hildebrandt, som også har været gavmild med anerkendelse sidenhen.
Så var jeg i gang som selvstændig – uden hjemmeside eller visitkort – derfor servietten.
Men inden, jeg går videre, skylder jeg i den grad nogle gode mennesker STOR TAK for opmuntring og opbakning, da jeg foretog et markant karriereskift til HR-sporet
Mai Buch er CEO for Competencehouse. Hun har tidligere været økonomidirektør på Det Kongelige Teater.
Ifm med min afsluttende opgave på executive MBA studiet var jeg blevet matchet med Mai Buch for sparring på min opgave.
Til en frokost fik Mai overtalt mig til at søge en stilling som personaleudviklingschef på Det Kongelige Teater.
Jeg er Mai Buch meget taknemmelig for, at hun fik mig til at gøre noget, jeg aldrig ville have fundet på af mig selv.
I udgangspunktet var det egentlig også en temmelig skør ide, at jeg – som kemiingeniør og vice president i Novo Nordisk Quality Assurance for insulinproduktion – skulle søge et job som HR-ansvarlig på Det Kongelige Teater.
Men jeg søgte, og fik jobbet blandt 128 ansøgere efter en meget, meget lang proces, hvor jeg nåede at få kolde fødder flere gange.
MEGA tak til Michael Christiansen, som var teaterchef og til Mads Øvlisen, som var bestyrelsesformand for Det Kongelige Teater. Tak, fordi I turde satse på mig, selvom jeg hverken havde en formel eller uformel HR-baggrund.
Også tak for den flotte anerkendelse, da jeg i 2005 havde den store ære at få tildelt ordenen som Ridder af Dannebrog som tegn på, at jeg havde gjort en væsentlig forskel for Det Kongelige Teater.
Jeg havde fem skønne, uvurderlige og meget lærerige år på teatret med fantastiske oplevelser.
Det var dér, jeg lavede en masse fodfejl som helt ny i HR. Læringspunkter, som jeg giver videre til gavn for andre HR-professionelle.
Det var også dér, at jeg sammen med et fantastisk personale på hele teatret lavede en masse organisatoriske successer i perioden, hvor Operahuset blev bygget og taget i brug.
Tilbage til den spæde start på min virksomhed
Den første store opgave, der for alvor fik gang i min virksomhed som Forretningsdrevet HR Rådgiver, kom ved et keynote indlæg på en konference, hvor Martin Søegaard havde været så gavmild at bede mig om, at tale som oplægsholder på vegne af Deloitte.
Det skulle være et kort og skarpt oplæg. Det blev det. Og da jeg sluttede mit oplæg, var der dødstille blandt de ca 100 tilhører.
Jeg var sikker på, at det var fordi, jeg havde skudt helt ved siden af, og jeg ønskede, at jeg kunne forsvinde fra jordens overflade.
Ingen reaktion. På nær en flink moden herrer, som kom op til mig og inviterede mig til møde i Nordborg. Det var Palle Kruse, som var HR Direktør i Danfoss.
Det blev starten på et længerevarende samarbejde om et globalt udviklingsprogram for HR Business Partnere i Danfoss.
SÅ VAR JEG FOR ALVOR I GANG som Forretningsdrevet HR Rådgiver og træner.
Det er gået rigtig godt – for det meste…
Det er gået slag i slag siden, hvor jeg har samarbejdet med mange ambitiøse HR Chefer og HR Business Partnere i en lang række private og offentlige virksomheder.
Tak for spændende samvær. Det har været sjovt, udfordrende og lærerigt.
Det hele gik super godt med masser af spændende opgaver i spændende virksomheder med spændende mennesker.
Lige til det blev for meget, og min krop sagde fra i efteråret 2015. Den historie kan du læse om her.
Men intet er så skidt, at det ikke er godt for noget.
Mit kollaps førte nemlig til, at jeg måtte tage nogle Bevidste Valg (det vil jeg i øvrigt anbefale dig også at gøre…).
Et af de væsentlige bevidste valg handler om, at jeg skal passe bedre på mig selv samtidig med, at jeg bidrager med mit allerbedste til, at HR professionelle bliver den resultatskabende bidragsyder, som virksomhedens ledelse og organisation, hverken kan eller vil undvære.
Derfor har jeg pakket mine mere end 30 års erhvervserfaring i fleksible online udviklingsforløb for HR Chefer, for HR Teams og for HR Business Partnere, og du kan læse om Forretningsdrevet HR udvikling for alle i HR.
Min Forretningsdrevet HR vision
Jeg har en vision om, at alle HR professionelle i Danmark skal vide, hvad Forretningsdrevet HR går ud på.
Og selvfølgelig er det mit håb, at kendskabet til Forretningsdrevet HR bliver omsat til praksis til gavn for virksomhedernes organisation og forretning.
Jeg håber, at min bog Perfekt Partnerskab, som findes på hylderne i mange HR-kontorer og bruges på flere HR-uddannelser, er med at omsætte sund HR fornuft til sund Forretningsdrevet HR praksis.
Jeg gør mig hele tiden umage med at finde forskellige veje til at nå så mange HR professionelle som muligt gennem stor aktivitet på LinkedIn, nyhedsbrev og ikke mindst ved at tilbyde fleksible online læringsforløb.
STORT TAK FOR FØLGESKAB GENNEM TIDEN. Det er jeres opmuntringer, der gi’r mig gnisten til at blive ved.
Samarbejde med professor Dave Ulrich
Professor Dave Ulrich er verdens førende HR-tænker gennem tiden. Allerede i 1980’erne begyndte Dave Ulrich at skubbe til HR-professionen med opfordring til at have langt større fokus på forretning og værdiskabelse.
Det var Dave Ulrich, der introducerede ideen om, at HR skulle indgå samarbejde med top- og linjeledelse i en HR Business Partner rolle. Mange HR professionelle kender til Dave Ulrich’s HR roller og kompetencemodeller, som jeg har samlet i et historisk overblik fra 1987-2016.
Mit tætte og gode samarbejde med Professor Dave Ulrich siden 2009 har også gavnet hundredvis af HR professionelle, som har deltaget på i alt syv workshops med Dave Ulrich, som jeg har holdt i Danmark i 2009, 2011, 2013, 2015 og 2016.
Endvidere har jeg oversat og udgivet to af Dave Ulrich’s populære bøger: HR Udefra og Ind og The Leadership Capital Index.
Jeg er super glad for samarbejdet med Dave Ulrich, som foruden at være en fantastisk formidler, er et meget gavmildt og anderkendende menneske.
Forretningsdrevet HR er kommet for at blive
Efter 10 år med Forretningsdrevet HR i private og offentlige virksomheder tror jeg på, at Forretningsdrevet HR er kommet for at blive, uanset konjunkturer og modeluner i HR.
For at understrege vigtigheden af, at HR tager dybere fat på HR’s bidrag til virksomhedens forretning, deler jeg erfaringer om Forretningsdrevet HR, som altid tager afsæt i forretningens behov og resultatkrav.
Se også, hvorfor du skal være dygtig til Forretningsdrevet HR.
Jeg glæder mig til at følges de næste 10 år med Forretningsdrevet HR, som er evergreen og kommet for at blive, uanset tidens HR trends.
Mange gode hilsner
Gitte