Derfor er en HR Ambition vigtig

En stærk HR Ambition positionerer HR, sikrer retning og skaber resultater

Hvad svarer du, når en leder i virksomheden spørger dig om, hvad du og HR har fokus på?

Her kan du læse, hvordan HR’s elevatortale er svaret på det vigtige spørgsmål – og at svaret starter og slutter i forretningen.

Vi fortsætter ad samme spor med betydning for, hvor stærkt HR er positioneret overfor ledere med ansvar for virksomhedens forretning og kerneleverancer.

Positionering af HR tager afsæt i to primære faktorer; nemlig hvilken værdi HR tilfører forretningen, og hvordan HR formår at kommunikere denne værdi.

Når du læser historien om Helle, Helge og produktionsdirektøren, kan du se, hvor stor betydning disse to faktorer har for, hvordan HR opfattes af virksomhedens ledelse.

HR Ambition og HR’s elevatortale - Video med Gitte Mandrup

HR’s elevatortale = HR Value Proposition

En value proposition er det løfte, en leverandør giver til kunden om værdien af leverancen. En value proposition skal være let at forstå, og formuleret så skarpt, at det er åbenlyst, hvad kunden får ud af produktet eller af ydelsen.

Når vi taler om HR Value Proposition handler det om, at HR til enhver tid skal kunne forklare, hvorfor et givent HR-tiltag iværksættes, eller hvordan HR anvender ressourcerne i HR-teamet.

Vi skal altså kunne svare på spørgsmålet:

Hvordan bidrager HR-teamet og HR-porteføljen til at støtte virksomhedens drift, imødekomme forretningsmæssige udfordringer og gribe forretningsmæssige muligheder?

HR Value Proposition handler om effekten og værdien af den support og de løsninger, som HR leverer – med afsæt i virksomhedens behov og med kobling til virksomhedens forretningsmæssige resultater.

Når vi arbejder med HR Value Proposition, skal vi altså fokusere på effekten af HR-indsatserne, og IKKE på antallet af aktiviteter og tilbud.

Det betyder fx, at det ikke er nok, at HR udarbejder et katalog med 50 ideer til at nedbringe sygefravær. Kataloget er ikke værdiskabende i sig selv.

HR skal derfor hellere fokusere på, om ideerne overhovedet bliver brugt, og derefter om ideerne har effekt på nedbringelse af sygefraværet.

Og hvordan nedbringelse af sygefraværet har betydning for organisationens performance og på virksomhedens forretning: Færre fejl? Bedre kundeservice? Færre reklamationer? Øget kvalitet i projekter osv.

Det, HR arbejder med, er ikke ligegyldigt !

I et inspirerende blogindlæg med titlen ”Undskyld, men det I arbejder med er ligegyldigt” skriver Line Dahl om, hvordan vi skal fokusere mere på, hvad vi arbejder “for” end at fortælle om, hvad vi arbejder “med”.

Hvis du læser historien om Helle og Helge, var det netop dette, der gjorde forskellen på, hvem produktionsdirektøren syntes det var værd at bruge tid sammen med.

Helge fortalte om, hvad han arbejdede med, mens Helle fortalte, hvad hun arbejdede for.

I blogindlægget forklarer Line, at positionering handler om at skabe en plads, man gør til sin egen.

At man skal definere et strategisk rum, der sikrer retning i services og ydelser, og at man skal byde ind med noget, der har en særlig betydning.

Det hele skal kommunikeres på en måde, der giver mening og flere kunder.

Dette er lige præcis elementerne i en stærk HR Ambition.

En stærk positionering af HR kræver, at HR får mere gang i “arbejder-for-listen”.

For det, som HR arbejder med, er nemlig langt fra ligegyldigt.

Det ved du og jeg godt, men det sker, at andre synes noget andet.

Derfor skal du gøre dig umage med at kommunikere, hvad HR arbejder for; nemlig HR’s bidrag til virksomhedens drift og fremdrift, som gør organisationen i stand til at skabe resultater.

Det er resultater, der tæller og er med til at give HR plads og definere det strategiske rum, som sikrer retning for HR-porteføljen og for det resultatskabende samspil med ledere og organisation.

Det, som HR byder ind med, har den særlige betydning, at det gør organisationen i stand til at præstere optimalt.

Det ved du og dine HR-kollegaer jo godt selv.

Men jeg gætter på, at I, lige som mange andre HR Pro’er, ikke altid er lige gode til at kommunikere værdien af al det gode, I gør, så lederne i forretningsenhederne kan se, hvordan HR er med til at skabe værdi og arbejde efter fælles forretningsmæssige mål.

HR’s elevatortale = HR Value Proposition = HR Ambition

En HR Ambition beskriver, hvad virksomhedens organisation bliver i stand til, når HR har været på spil og har omsat HR-fagligheden til resultater i forretningen.

En HR Ambition er retningsgivende for HR og et effektivt redskab til at kommunikere, hvad HR bidrager med i virksomheden.

Når HR arbejder med en stærk HR Ambition, som sætter kursen for udfoldelse af virksomhedens fulde HR-kapacitet med rette HR-kompetencer og forretningsmæssige pejlemærker, står det klart, hvad alle i HR-teamet skal navigere efter på kort og lang sigt.

Elementerne i en HR Ambition

Det, som HR arbejder for; skabe værdi og resultater for virksomheden:

  • Til hvilke forretningsmæssige resultater, skal den organisatoriske performance bidrage til?

Et resultatmål kan f.eks. være fastholdelse af markedsandele i et vigende marked.

Virksomheden skal derfor være bedre til at holde på eksisterende kunder.

Som indsats til at sikre dette, skal organisationen være mere kundeorienteret end hidtil.

  • Til hvilke resultater i virksomhedens forretning, bidrager effekten af HR-leverancerne?

Det betyder, at relevante HR-tiltag skal forstærke organisationens evne til at være kundeorienteret.

Ved udvikling af lederne, er det altså ikke et lederudviklingsprogram i selv sig, som er interessant for virksomheden, men den effekt programmet har ud mod kunderne.

HR bidrager således til øget kundeorientering med lederudvikling som ét af midlerne.

Det, som HR bidrager med; optimering af organisatorisk performance:

  • Fokus på effekten af HR-leverancerne, frem for mængden af HR-aktiviteter.
  • Hvilken effekt har HR-indsatserne i organisationen?
  • Hvordan påvirker effekten den nødvendige og rigtige organisatoriske performance?

Det, som HR vil kendes for:

  • Hvad er de tre vigtigste egenskaber, som HR vil være kendt for hos de vigtigste interessenter eller interne kunder, I arbejder sammen med?

HR-ambitionen kan enten fastholdes i enkeltstående ord for hvert af de tre elementer, eller formuleres i en egentlig sætning.

Kunsten er at formulere HR-ambitionen på kort formel, som en elevatortale for HR, der viser retning og resultatbidrag.

Altså ikke noget med: Vi vil være den bedste HR afdeling i hele verden!

[Tro mig, den type HR-visioner har jeg set i nogle virksomheder]

Men en konkret formulering af, hvordan HR bidrager til virksomhedens udfordringer og strategiske resultatkrav.

Skabeloner til en HR Ambition

Du kan bruge en af disse skabeloner til at formulere HR-ambitionen i en sætning, der passer ind i sprogbruget i din virksomhed.

Skabelon 1:

I HR arbejder vi med tre primære indsatser 1, 2 og 3, så organisationen bliver i stand til udvise/gøre/præstere X, Y, Z & V, og virksomheden dermed øger sandsynligheden for at nå mål a, b, c & d. Vi gør os umage med at være kendetegn æ, ø, å.

Eller endnu bedre – skabelon 2:

Med fokus på at nå virksomhedens forretningsmæssige mål a, b, c & d, er det nødvendigt, at vi som organisation bliver i stand til X, Y, Z & V, og derfor arbejder vi med følgende HR-indsatser 1, 2 og 3. Vi gør os umage med at være kendetegn æ, ø, å.

Hjælp til formulering af en stærk HR Ambition?

Tøv ikke med at tage fat i mig, hvis du har brug for at få formuleret eller trykprøvet jeres HR Ambition.

På HR Chef Sparringsforløb kan du vælge ubegrænset sparring med mig i 3, 6 eller 12 måneder, hvor jeg fx kan hjælpe dig med at udarbejde en klar retning for HR baseret på en stærk HR Ambition som strategisk HR pejlemærke for dig og dit HR-hold.

Jeg vil hellere end gerne hjælpe dig med strategisk sparring, redskaber, sætte og justere retning for dig selv og dit HR-lederskab, for dit HR-hold og for den strategisk HR-indsats i din virksomhed.

Lad os tale sammen, så vi kan finde ud af, om vi er det stærke match, jeg tror, vi er.

Fokus for vores samtale er naturligvis, hvordan jeg bedst kan hjælpe dig med de udfordringer og ambitioner, du har som HR Chef.

Lad os tale sammen om, hvad du har brug for

HR Ambition - sparring?