Artikel skrevet af to af Morgendagens HR Talenter,
Sidsel Sinding Andersen & Cat Bøgel
Gitte Mandrup har en brændende vision om at alle HR professionelle i Danmark skal vide, hvad det betyder at arbejde med Forretningsdrevet HR – og at flest muligt vælger at føre kendskabet ud i praksis.
Som et led i denne vision er vi 8 studerende der er blevet udvalgt til projektet Morgendagens HR Talenter.
Vi skal skærpe vores forståelse og syn på Forretningsdrevet HR allerede inden vi kommer ud i vores første rigtige job.
Dette var Professor Dave Ulrich med til på konferencen: ”How organizations build capabilities of talent, leadership, and culture through leveraging human resources” den 2. Juni 2015 i København.
Vi brugte en hel dag sammen med 85 danske HR professionelle til at gennemgå emnerne konkurrencedygtighed, talent, kultur og ledelse.
Virksomhedskultur bliver ofte taget for givet i det danske erhvervsliv
Kultur er på mange måder en ukonkret og kompleks størrelse, og kan derfor være svær at arbejde med.
Men kultur behøver ikke være så uhåndgribelig. Dave Ulrich tilbyder en række værktøjer, der gør det nemmere at arbejde med og udfordrer os på de gængse måder at tænke kultur.
Kultur er – næsten som en selvfølge – stædigt funderet i virksomheden, som kunderne så kan bifalde eller ej. Ulrich lægger i stedet op til at betragte kultur som en konkurrencefaktor, som skal være funderet i kunden:
Culture is the identity of your company seen by your most critical customer.
Argumentet for at beskæftige sig med kultur er derfor ret skarpt. HR skal ikke betragte virksomhedskultur som en intern isoleret størrelse, men derimod langt mere udadvendt mod kunden.
Det drejer sig om de værdier, virksomheden ønsker kunderne skal huske dem for – og som adskiller sig fra konkurrenterne.
Dave Ulrich understreger derfor vigtigheden af, at det ikke kun er HR, der definerer virksomheders værdier og kultur. Det er langt vigtigere for forretningen, hvis flere led i organisationen er med i denne proces.
Det betyder blandt andet at virksomhedens ledelse, sælgere og marketingfolk tager ud og taler med den ønskede kundegruppe omkring de kendetegnende værdier og kultur. På den måde opnås en stærkere forretningsforankret forståelse af kulturbegrebet.
Medarbejderne forstår pludselig vigtigheden af, at arbejde mere strategisk med kulturen og hvordan det kan give en konkurrencemæssig fordel.
Konkurrencedygtighed er ikke strategi – det er derimod håndgribelige størrelser, som er svære for konkurrenten at kopiere.
Det er en virksomhedens uniqueness, som differentierer dem fra markedet, og derfor bliver kultur så utrolig vigtig.
Vi ser frem til projektets videre forløb og glæder os til at lære mere om Gitte Mandrup’s HR erfaringer fra dansk erhvervsliv.
Sidsel Sinding Andersen & Cat Bøgel, HRM Studerende på CBS
PS! Se citater og inspiration fra seminaret med Dave Ulrich på Twitter #DaveUlrich2015
Hanne Blume, Senior Vice President, People & Development, DONG Energy udtaler om bogen The Leadership Capital Index:
Vi er nået langt i forhold til at måle på ledelse, kultur og performance. Professor Dave Ulrichs bud på at sætte struktur på dette og dermed videreudvikle ledelseskvalitet og dens indvirkning på organisationen er inspirerende, og vil være med til at sætte fokus på et meget vitalt, men ofte overset aktiv qua dets uhåndgribelige størrelse.
www.leadershipcapitalindex.dk