Paradox Navigator, Strategic Positioner, Credible Activist
Dygtige HR Business Partnere mestrer at navigere i disse bærende HR kompetencer i deres HR rolle
Resultater fra det tilbagevendende globale HR kompetencestudie i regi af Dave Ulrich og RBL Group er blevet offentliggjort.
HR kompetencemodel er struktureret omkring ni HR kompetencer, domæner eller roller.
I fem artikler deler jeg kompetencestudiets 123 udsagn fordelt på hver af de ni HR kompetencer, som hjælp og inspiration til at kvalificere HR kompetencer hos såvel den enkelte HR professionelle som i HR afdelingen og den samlede HR funktion.
Her kan du læse de fem artikler i serien med HR kompetencemodel:
- HR kompetencestudiet – baggrund og tidligere kompetencemodeller
- Bærende HR kompetencer
- Strategisk understøttende HR kompetencer
- Basis HR kompetencer
- Den kompetente HR afdeling
Bærende HR kompetencer
Her ser vi nærmere på de tre bærende HR kompetencer i kompetencemodellen:
- Paradox Navigator
- Strategic Positioner
- Credible Activist
Paradox Navigator
Rollen som Paradox Navigator er omdrejningspunkt for HR kompetencemodellen, idet HR professionelle i stadigt stigende grad bliver stillet i en position, hvor de bliver bedt om at maksimere ideer og resultater med en iboende opposition til hinanden.
Dette stiller øget krav til at kunne navigere mellem dilemmaer i samspillet med forskellige interessenter.
Dilemmaer, som i særlig grad stiler krav til HR Business Partnere, der hele tiden arbejder i spændingsfeltet mellem virkeligheden i forretningsenhederne og centrale HR funktioner.
Det medfører, at HR professionelle hele tiden skal kunne navigere i følgende:
- Effektivt håndtere spændingsfeltet mellem overordnede strategiske spørgsmål og operationelle detaljer.
- Effektivt håndtere spændingsfeltet mellem internt fokus på medarbejdere og eksternt fokus på kunder og eksterne interessenter.
- Effektivt håndtere spændingsfeltet mellem at tage sig tid til at indsamle oplysninger og tage beslutninger i tide.
- Effektivt håndtere spændingsfeltet mellem globale og lokale behov i forretningen.
- Effektivt håndtere spændingsfeltet mellem behovet for forandring (fleksibilitet, tilpasningsevne) og stabilitet (standardisering).
Læs også: 10 Skills HR Pros Need To Navigate Paradox That Delivers Business Results
Strategic Positioner
Rollen som Strategic Positioner omfavner i hvilket omfang HR professionelle kan vurdere både eksterne og interne forretningsmæssige sammenhænge, og omsætte disse indsigter og vurderinger til indsatser i praksis, som hjælper organisationen til at blive en succes.
Også her stilles særlige forventninger til HR Business Partnere, der arbejder på strategisk niveau.
Fortolke forretningsmæssig kontekst
- Forstår ændringer i virksomhedens eksterne miljø (fx teknologisk, økonomisk, politisk, demografisk, osv).
- Forstår hvem, der tager de vigtige beslutninger i organisationen (fx personer, der styrer vigtige ressourcer).
- Forstår eksterne kunders forventninger til virksomheden.
- Forstår hvordan virksomheden tjener penge (fx hvem, hvor, hvordan).
Afkode interessenters forventninger
- Forstår investorernes forventninger.
- Tilpasser organisationens brand i samspil med kunder, aktionærer og medarbejdere.
- Ved hvordan investorer værdiansætter virksomheden.
- Hjælper investorer til at anerkende kvaliteten af lederskab i virksomheden.
(læs mere om hvordan i The Leadership Capital Index)
Forstår interne forretningsgange
- Kender og anslår virksomhedens risici.
- Bidrager til at udarbejde virksomhedens strategi (fx hjælper med at forme en vision for fremtiden for organisationen).
- Identificerer problemer, som er centrale for virksomhedens strategi.
Læs også Beyond HR Knowing The Business—Be A Strategic Positioner To Deliver Value To Key Stakeholders.
Credible Activist
Domænet for Credible Activist er uændret fra tidligere runder af HR kompetencestudiet og omfatter, i hvilket omfang HR professionelle formår at opnå den tillid og respekt, de har brug i organisationen for blive værdsat og oplevet som værdifulde partnere.
Også her er det i særdeleshed vigtigt for HR Business Partnere at mestre disse personlige kvaliteter.
[Se også: HR Business Partner – sådan får du succes!]
Påvirker og relaterer til andre
- Viser en ægte interesse i andre.
- Agerer med passende balance mellem selvtillid og ydmyghed.
- Søger at lære af både succeser og fiaskoer.
- Udviser personlig integritet og etik.
Opnår tillid gennem resultater
- Har opnået tillid med interne nøgle-interessenter.
- Formulerer komplekse ideer på enkle og nyttige måder.
- Holder ved gennem vanskelige omstændigheder.
- Har en historik gennem at levere resultater.
Læs også How HR Gets Invited To The Table – Become A Credible Activist.
Så er det din tur!
- Har du nærlæst alle udsagn, der hører til hver af de tre HR kompetencer?
- Hvilke af de ovennævnte HR kompetencer er relevante for din HR rolle?
- Hvor godt mestrer du de relevante kompetencer?
- Hvor vil det være gavnligt for dig, for HR og for virksomhedenat skærpe din opmærksomhed og evt. kvalificere dig yderligere?
NB!
HR Pro MASTER er et udviklingsforløb for HR Business Partnere, hvor du netop arbejder med at navigere mellem rollerne som Paradox Navigator, Strategic Positioner og Credible Activist.
HR Pro MASTER
Kilde til resultater fra syvende runde af HR kompetencestudie er fra HR.com webinar med titlen “Defining HR from the Outside-In”, hvor Mike Ulrich, Co-director, HRCS og Ernesto Uscher, Partner, The RBL Group præsenterede “How Competencies Drive Organizational & Stakeholder Value, Results of the 2016 HR Competency Study”.
Her kan du se tidligere Dave Ulrich HR kompetencemodeller.