Forretningsforståelse i flere niveauer
Du behøver ikke at kende forretningen forfra og bagfra
Da jeg skrev min bog Perfekt Partnerskab, som udkom i 2010, gjorde jeg meget ud af, at HR skal kende forretningen forfra og bagfra!
Sidenhen er jeg blev væsentlig klogere.
Jeg fandt ud af, at det skræmte mange i HR fra vid og sans, at de skulle vide alt om virksomhedens forretning eller kerneopgave, hvis de skulle forsøge at arbejde mere forretningsdrevet med HR.
Det betød nemlig, at nogle HR afdelinger nærmest opgav på forhånd.
Nogle fordi de syntes, det var uoverskueligt at lære en kompleks forretning at kende.
Nogle syntes, det var pinligt at skulle indrømme, at de ikke kendte forretningen – efter at have været i virksomheden i mange år.
Nogle manglede modet til (og måske interesse i) at tage fat. De var jo i HR for at arbejde med mennesker – og ikke med forretning…
Jeg er også blevet klogere, fordi jeg selv har fundet ud af, at man kan komme rigtig langt med Forretningsdrevet HR – uden en fuldstændig forretningsforståelse – og uden at kende forretningen forfra og bagfra – men ved at vise oprigtig interesse og være god til at stille de rigtige spørgsmål.
HR skal (ikke) vide ALT om virksomhedens forretning
Forretningsdrevet HR starter og ender naturligvis med virksomhedens forretning.
Det betyder, at vi gør, hvad vi kan, for at bidrage til forretningens strategi, mål og planer – på kort og langt sigt.
Vi tager afsæt i forretningens behov.
Vi sørger for, at den HR løsning, vi kommer med, har den ønskede effekt på forretningens resultat.
Det er der ikke noget nyt i.
Problemet er bare, at nogle HR professionelle slet ikke når dertil, fordi de ikke synes, de ved nok om forretningen.
De tør ikke kaste sig ud i Forretningsdrevet HR, fordi deres forretningsforståelse og viden om forretningen ikke er god nok – synes de selv.
Måske har de ret – det ved de bedst selv.
Det er bare rigtig ærgerligt, hvis man synes, at man skal vide ALT om forretningen, før man tør kaste sig ud i en forretningsdrevet dialog med lederne i forretningsenhederne.
Ærgerligt, hvis den manglende viden om ALT i forretningen bliver en showstopper for HR og for HR’s ønskede positionering i virksomheden.
HR kan altså sagtens have en god og målrettet dialog med forretningen, uden at have den fulde forretningsforståelse og uden at kende til alle detaljer i forretningen.
Ofte handler det om mod og sund fornuft!
[SUND FORNUFT = menneskets naturlige evne til uafhængigt af autoriteter, lærdom og formel logik at overveje og ræsonnere.]
Det er selvfølgelig altid en god idé at kende de overordnede mål for den del af forretningen, man skal arbejde sammen med. Men man behøver ikke at kunne det hele udenad, inden man tager kontakt til lederne i forretningen.
KOM UD OG TAL MED LEDERE OG NØGLEPERSONER I FORRETNINGSENHEDERNE
– i stedet for først at lære resultatkontrakten udenad
– eller stirre på forretningsmæssige KPI’er for produktion, salg, økonomi osv
– uden at vide, hvad man skal stille op med informationerne
Når vi får lederne i tale, må vi ikke gemme os bag det trygge HR faglige skjold.
Vi skal derfor lade være med at starte alle sætninger med – kompetenceudvikling – lederudvikling – processer – talenter osv
[Hvis vi holder hårdt fast i den HR-faglige jargon, risikerer vi, at forretningen ikke gider at høre efter hvad, vi siger – fordi de har travlt med forretningsmæssige udfordringer….]
Det er her, vi skal finde modet frem og bruge vores sunde fornuft til at spørge ind til, hvordan det står til med forretningen – altså ikke hvordan det står til med medarbejdere og trivsel og den slags – men vise interesse for selve forretningen, kerneopgaven, ydelserne, kunderne, udfordringer, muligheder, resultater osv.
Hvis ikke dig – så måske din HR kollega…
DU har måske en god forretningsforståelse og har allerede godt styr på forretningen i din virksomhed, og har derfor hverken brug for at bringe mod eller sund fornuft mere i spil.
Du bruger blot din solide viden om virksomheden til en dialog, hvor du forbinder de forretningsmæssige udfordringer med de nødvendige HR tiltag.
Men måske har du en HR kollega, som har været i virksomheden i mange år, og derfor har et godt kendskab til virksomheden i sin helhed.
Din kollega er måske 100 meter mester i jeres MUS koncept, men har ikke lige tænkt på, at spørge nærmere ind til forretningen – på den måde…..
Det vil derfor kræve lidt mod sådan lige gå i Forretningsdrevet HR indgreb med forretningen.
Hvis nu vi er bange for at afsløre vores ufuldstændige viden om forretningen, kan vi jo starte med åbne spørgsmål
– som fx
- Hvad bøvler I med for tiden?
- Hvorfor bøvler I lige med det?
- Hvilken betydning har bøvlet for jer?
- Hvad gør I for at få styr på bøvlet?
- Hvordan ved I, om I har styr på bøvlet?
- Hvad betyder det for dine folk?
- Hvad skal de gøre for at få styr på bøvlet?
Formulering af spørgsmålene skal naturligvis passe til kulturen i virksomheden. Og “bøvl” skiftes naturligvis ud med den konkrete udfordring – hurtigst muligt i samtalen.
Tag gerne snakken som en uformel dialog, når du møder lederne til frokost eller i elevatoren, eller ved kaffeautomaten….
Tricket er så, at anvende lederens svar til at vende tilbage – enten under selve samtalen eller umiddelbart efter – og byde ind med det, vi og HR kan, for at få styr på bøvlet:
Kære leder, jeg har tænkt på at….. hvis nu vi arbejder med dine folk på den og den måde – eller vi sørger for at gøre…. så vil det hjælpe jer på vej med at få styr på tingene.
Hvad siger du til det?
Ovenstående kan gøres med afsæt i en overordnet forretningsforståelse
– uden at vide ALT om forretningen forud for samtalen med lederne –
idet vi kommer ind til det, der har betydning, i selve dialogen med lederen.
Så selv om kompetencemapping og lederudvikling står højt på HR’s dagsorden – og du eller dine HR kollegaer ikke ved ALT om forretningen, så prøv alligevel at have en åben, men målrettet Forretningsdrevet HR dialog med forretningen.
Her er på kort formel nogle enkle greb til at øge din forretningsforståelse, og som du (eller din kollega) kan tage i brug med det samme
- Find ud af, hvad du skal vide om forretningen – og hvordan du følger med i det, der er relevant.
. - Spørg lederne i forretningen, hvad de synes, du skal have styr på og holde øje med
– og find ud af, hvordan du holder fingeren på forretningens puls.
NB! Dette greb er super effektivt, men kun få HR professionelle gør brug af det.
Lov mig, at DU vil tage grebet i brug, hvis du altså ikke allerede gør det.
. - Kast dig ud i en åben, men målrettet dialog med forretningen– med det formål at finde ud af,
hvordan du og HR bedst hjælper forretningen med at lykkes med forretningens resultater, udfordringer, kerneopgaver osv.
. - Acceptér, at du ikke skal vide ALT om forretningen – og find modet til at have dialog med forretningsmæssigt fokus
NB!
Dette er helt grundlæggende og nødvendige greb for et resultatskabende makkerskab mellem HR og forretning.
Hvad siger du til det?
Hvad har du allerede har helt styr på, men måske kan nuancere en smule?
Hvilken inspiration og redskaber kan du bruge til til at gøre dit samspil med lederne i forretningen stærkere og med tydeligere effekt i forretningen?
I stedet for at tale om at skabe mere plads til HR eller blive ved med at pege fingre af forretningen, der ikke giver opbakning til HR initiativer, foreslår jeg, at vi starter med os selv.
5 Forretningsdrevet HR Do’s & Don’ts
Forretningsdrevet HR Do’s & Don’ts #1
Forretningsdrevet HR Do’s & Don’ts #2
Forretningsdrevet HR Do’s & Don’ts #3
Forretningsdrevet HR Do’s & Don’ts #4
Forretningsdrevet HR Do’s & Don’ts #5
Grunden til at jeg tager fat i netop disse 5 Forretningsdrevet HR Do’s & Don’ts er, at dette rent faktisk er paradokser og overbevisninger, som jeg ofte møder i mit arbejde med HR professionelle ved udvikling af Forretningsdrevet HR funktioner i private og offentlige virksomheder.
Intentionen med overbevisningerne er måske god nok – men samtidig kan disse overbevisninger også blive en hæmsko og virke lige modsat af det, man gerne vil opnå som Forretningsdrevet HR funktion.
Jeg er sikker på, at du vil forstå, hvad jeg mener, når du læser om de 5 Forretningsdrevet HR Do’s & Don’ts.
God fornøjelse
Gitte